دانش آموزی-دانشجویی F Visa

ایالات متحده امریکا به داشتن پیشرفته ترین سیستم های آموزشی در جهان معروف است.  به همین علت است که گروه ویزاهای دانشجویی یکی از محبوب ترین گروه ویزاها میباشند و به دانشجویان در هر سنی امکان سفر به ایالات متحده را به منظور ادامه تحصیل می دهد. زمانی که متقاضی اصلی واجد شرایط ویزای F-1  شود، والدین او (در صورتی که متقاضی زیر 18 سال باشد (و یا همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال وی) میتوانند برای ویزای F-2 اقدام کنند تا همراه دانشجو باشند.

ویزای دانشجویی آکادمیک F-1، به شما این امکان را میدهد که به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در یک کالج معتبر، دانشگاه، مدرسه علوم مذهبی، هنرستان، دبیرستان ، دبستان و سایر مراکز آکادمیک یا برنامه های آموزش زبان وارد ایالات متحده شوید.

توجه به این نکته که فقط برخی از دانشگاه ها و مدارس مجاز به پذیرش دانشجویان خارجی هستند بسیار مهم است، بنابراین بهتر است پیش از فرستادن درخواست برای مراکز آموزشی، با یک وکیل مهاجرت مشاوره داشته باشید.

محدودیتی برای تعداد متقاضیان این ویزا در سال وجود ندارد ، به عبارت دیگر تمام دانشجویانی که واجد شرایط باشند و درخواست آنها موفقیت آمیز باشد، این ویزا را دریافت خواهند نمود. با ویزای F-1 شما میتوانید در ایالات متحده زندگی و تحصیل کنید، گواهینامه رانندگی دریافت نمایید، حساب بانکی افتتاح کنید، در هر زمان به داخل و خارج ایالات متحده سفر کنید و همچنین تحت شرایط و محدودیت های مشخصی کار کنید. در صورتی که در موسسه دیگری نیز قبول شده اید که تمایل بیشتری به شرکت در آن دارید، میتوانید مدرسه/موسسه خود را تغییر دهید.

استخدام موقت

دانشجویان  F-1 در اولین سال تحصیلی خود نمیتوانند خارج از مجموعه دانشگاه (کتابخانه، آموزش، ثبت نام، ساخت و ساز، خدمات داخل بیمارستان و سایر مشاغل وابسته به همان دانشگاه) مشغول به کار شوند. اما طی سال آخر یا پس از اتمام دوره تحصیلی آکادمیک، دانشجویان F-1  میتوانند در خارج از دانشگاه از سه طریق زیر وارد بازار کار شوند:

  • کارآموزی همراه با حقوق: آموزش های عملی در زمینه ی رشته ی تحصیلی(CPT)
  • کارآموزی اکثرا بدون حقوق: آموزش های عملی در زمینه دلخواه بصورت اختیاری قبل از اتمام دوره تحصیلی یا پس از آن (OPT)

عموما طول دوره کارآموزی حدودا یک الی یک سال و نیم است. در صورتیکه کارآموزی در زمینه های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM) باشد، قابل تمدید است و می تواند تا 2 الی 3 سال طول بکشد.

سفر به خارج از ایالات متحده

دانشجویان ویزای F-1  اغلب به خارج از کشور سفر میکنند. آنها میتوانند در زمان تعطیلات دانشگاه ها و یا در صورت وقوع موارد اورژانسی، سفر کنند. مقصد میتواند کشور محل تولدشان و یا سایر کشور ها باشد. آنها باید پیش از تنظیم و رزرو برنامه های سفر خود ، از دستورالعمل های خاصی پیروی کنند. هدف از این دستورالعمل ها این که اطمینان حاصل شود که امکان بازگشت به ایالات متحده برای آنها وجود داشته باشد.

شرایط

  • متقاضی باید در یک برنامه یا دوره ی آموزشی ثبت نام کند که درنهایت به یک مدرک ، دیپلم یا گواهینامه منتهی شود.
  • مرکز آموزشی مورد نظر باید از طرف دولت ایالات متحده مجاز به پذیرش دانشجویان خارجی باشد.
  • باید اثبات شود که شما با کشور محل زندگی خود روابط محکمی دارید و پس از پایان دوره ی تحصیل به کشور خود باز خواهید گشت، در غیر این صورت دریافت ویزای F-1  دشوار خواهد بود.
  • اثبات تمکن مالی، به طوری که نشان دهید در حساب بانکی خود سرمایه کافی جهت تامین هزینه های تحصیل و زندگی در ایالات متحده را دارید. این بدان معنا نیست که متقاضیان ویزای F-1  واجد شرایط دریافت بورسیه نیستند. در واقع شما  برای درخواست کمک هزینه های تحصیلی از سازمان های مربوطه جهت کاهش بار مالی تان تشویق هم می شوید.
  • دانشجویان باید اثبات کنند که بر زبان انگلیسی تا سطحی که میتوانند در یک برنامه آکادمیک شرکت کنند، تسلط دارند. آنها می توانند مهارت های زبانی خود را با شرکت در آزمون های استاندارد مهارت های زبان انگلیسی مانند TOEFL یا IELTS ثابت کنند.

زمانبندی و فرایند

پروسه زمانی ویزای F-1 بسیار کوتاه تر از سایر ویزاها میباشد. در واقع روند بررسی این ویزا پیش از مصاحبه صورت میگیرد. مصاحبه آخرین مرحله ی سفارت آمریکا به منظور ارزیابی شماست که تصمیم بگیرند آیا ویزا به شما تعلق میگیرد یا خیر. در بسیاری از مواقع پاسخ نهایی را فورا بعد از مصاحبه دریافت خواهید کرد. در پایان مصاحبه، ممکن است شخص مصاحبه کننده به شما بابت دریافت ویزا تبریک بگوید و یا مدرکی که علت عدم تایید درخواست شما روی آن درج شده است را به شما بدهد. با این حال ممکن است در برخی موارد، دریافت پاسخ نهایی چند روزی طول بکشد، در صورت وقوع چنین حالتی باید صبر کنید.

به طور کلی، ویزای F یک روند دو مرحله ای دارد:

قدم اول: دانشجو باید پذیرش دانشگاه مورد علاقه خود که واجد شرایط می باشد را دریافت کند. پس از دریافت پذیرش، دانشگاه فرم I-120 را صادر خواهد کرد.

قدم دوم: مدارک مورد نیاز بهمراه رسید پرداخت صورتحساب SEVIS  جهت دریافت نوبت مصاحبه، به سفارت ایالات متحده ارسال میشود.

توجه داشته باشید پس از قبولی در مرکز آموزشی مورد نظرتان، میتوانید 120 روز قبل از شروع دوره آموزشی، برای دریافت ویزا اقدام کنید. امکان اقدام زودتر از این موعد وجود ندارد، اما اگر دیر تر اقدام کنید، از آنجا که بررسی پرونده به زمان نیاز دارد ، ممکن است در انتها با تاخیر مواجه شوید. بنابراین مطمئن شوید که به محض شروع این دوره ی 120 روزه، درخواست خود را ارسال کنید.

اگر ویزای شما تایید شد، میتوانید 30 روز قبل از شروع دوره ی آموزشی خود وارد ایالات متحده شوید. زودتر از این زمان امکان ورود به خاک آمریکا وجود ندارد.