ویزای مهارت | M Visa

این ویزا شباهت زیادی با ویزایی دانشجویی F دارد با این تفاوت که ویزای M یک ویزای مربوط به آموزش مهارت های شغلی میباشد و برای افرادی ست که قصد تحصیل در دوره های آموزش مهارت های شغلی دارند. دوره هایی از جمله کلاس های آشپزی، دوره های فنی، مدرسه پرواز، زیبایی-آرایشی، جزو این دسته محسوب میشوند و پذیرش هنرجویان از سوی مراکز تایید شده فنی و حرفه ای صورت میگیرد.

ویزای M محدودیت ظرفیت ندارد بنابراین هر دانشجویی که شرایط مورد نظر را داشته باشد، میتواند این ویزا را دریافت نماید. علاوه بر این، اعتبار این ویزا محدود به  مدت زمان دوره آموزشی تعیین شده می باشد.

افراد دارای ویزای M مجاز به تکمیل دوره ی حرفه ای خود به صورت تمام وقت و دریافت مدرک یا گواهی اتمام دوره مربوطه می باشند. همچنین می توانند گواهینامه رانندگی دریافت نمایند، حساب بانکی افتتاح کنند، طی 6 ماه اولیه ی دوره ی آموزشی، مدرسه یا محل آموزش خود را تغییر دهند و همچنین مجازند که تحت شرایط خاصی، کار کنند.

دانشجویان دارنده ی ویزای M مجاز به انجام این موارد نیستند:

  • به طور تمام وقت در خارج از دانشگاه کار کنند.
  • در دوره ی آموزشی خود به صورت نیمه وقت شرکت کنند.
  • تغییر دوره آموزشی و یا تغییر موسسه آمورشی 6 ماه پس از شروع دوره.
  • ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر در ایالات متحده به منظور دریافت مدرک لیسانس و یا سایر مدارک معتبر.

تفاوت های شایان توجهی بین ویزای F و M  وجود دارد. ویزای F-1 امکان ثبت نام در مقاطع اکادمیک و منتهی به مدرک مثل مدرک کارشناسی ( لیسانس) و یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) را برای دانشجویان فراهم میکند. همچنین دانشجویان دارای ویزای F میتوانند در هر زمان از تحصیلشان دانشگاه خود را تغییر دهند و جهت کارآموزی در خارج از دانشگاه مشغول به کار شوند. آنها همچنین میتوانند در دوره های اموزش زبان نیز شرکت کنند در حالی که این امکان برای دارندگان ویزای M وجود ندارد.

در مقایسه با ویزای F، برای تمدید و یا تغییر نوع ویزای M به ویزاهای دیگر، محدودیت های قابل توجهی وجود دارد از این رو، برنامه ریزی دقیق برای این ویزا ضروری است.

اگر دارنده ی ویزای M همسر و یا فرزندان مجرد زیر 21 سال داشته باشد، آنها مجازند تحت ویزای M-2 وارد خاک ایالات متحده شوند. این ویزا به وابستگان دارنده ی ویزای M امکان همراهی وی در طول دوره ی تحصیلی را میدهد. به محض منقضی شدن ویزای  M، دارندگان ویزای M-2 نیز باید به کشور خود بازگردند. افرادی که تحت ویزای M-2  میباشند مجاز به کار یا تحصیل به منظور دریافت مدرک نمی باشند. آنها میتوانند در دوره های تفریحی و سرگرمی ثبت نام کنند و بچه ها نیز تنها مجاز به تکمیل دوره ی تحصیل ابتدایی و راهنمایی هستند (تا کلاس دوازدهم)

استخدام دارندگان ویزای M

ویزای M امکان استخدام در برخی از مشاغل را با محدودیت های خاص فراهم میکند. شما میتوانید تنها در مشاغل مربوط به موسسه آموزشی خود مشغول به کار شوید، در طول دوره ی تحصیلی به طور پاره وقت و طی فرجه های استراحتی به طور تمام وقت میتوانید کار کنید. حداکثر مدت زمانی که مجاز به کار کردن هستید 6 ماه می باشد. توجه داشته باشید که حتما می بایست “مجوز کار” (EAD) و یا اجازه ی کار برای ویزای M را دریافت کنید . در صورت تایید مجوز EAD، فعالیت کاری شما باید مرتبط با حرفه ی آموزشی تان باشد.

اعتبار ویزای شما بستگی به مدت زمان دوره ی تحصیلی شما دارد. ممکن است ویزایی که دریافت میکنید برای تمام دوره ی آموزشی تان و یا مدت کوتاه تری باشد. بهرحال فرم I-20 شما به مدت یک سال اعتبار دارد. ویزای M و فرم I-20 را میتوان حداکثر برای 3 سال تمدید کرد.

همچنین شما مجاز به تغییر وضعیت ویزای خود به یک ویزای غیرمهاجرتی دیگر هستید. با این وجود نمیتوانید به ویزای F تغییر وضعیت دهید و همچنین اگر تمایل دارید که با مهارت هایی که طی دوره های مهارت شغلی به عنوان یک دانشجوی تحت ویزای M به درست آورده اید، کار کنید و نوع ویزای خود را به H-1B تغییر دهید، با دشواری هایی مواجه خواهید شد. افراد بسیاری میخواهند که از طریق ویزای M  به گرین کارت برسند و این امر بسیار دشوار است چراکه برای دریافت گرین کارت بر اساس شغل و حرفه می بایست توانایی های ویژه ای داشته داشته باشید، در ایالات متحده ازدواج کنید یا حداقل مبلغ 900.000 دلار در اقتصاد آمریکا سرمایه گذاری نمایید. این بدان معناست که افراد زیادی نمیتوانند از ویزای M به گرین کارت برسند.

شرایط

  • متقاضیان ویزای M باید در یک موسسه SEVP* پذیرفته شوند

برنامه ی تبادل دانشجویی (SEVP) لیستی از موسسات آموزش مهارت شغلی و دوره های فاقد مدرک دارد که متقاضیان ویزای M را می پذیرند. برای اینکه واجد شرایط دریافت ویزای M شوید، شما می بایست درخواست پذیرش را برای یکی از این موسسات ارسال کنید و پذیرفته شوید. ممکن است لیستی از دانشگاه ها و مدارس ممتاز داشته باشید اما پیش از ارسال درخواست اطمینان حاصل کنید که آنها صلاحیت دارند که شما را مشمول ویزای M کنند. مدرسه مورد نظرتان، پس از پذیرش شما را در سیستم SEVP ثبت نام میکند و فرم I-20 که گواهی واجد شرایط بودن شما برای وضعیت دانشجویی غیر مهاجرتی میباشد را  در اختیارتان قرار میدهد.

Student Exchange Visitor Program*

  • داشتن مهارت بالا در زبان انگلیسی

دانشجویان بین المللی باید درک خوبی از زبان انگلیسی داشته باشند. سطح زبان انگلیسی آنها باید به مقدار کافی بالا باشد تا بتوانند در سطح مورد نظر موسسه آموزشی، با دیگران صحبت کنند و متوجه صحبت آنها شوند. باید سخنرانی های علمی را متوجه شوند و بتوانند در مورد مفاهیم درسی، بحث و گفتگو کنند.

با شرکت در آزمون های استاندارد سنجش مهارت زبان انگلیسی مثل TOEFL یا IELTS میتوانید مهارت خود در زبان انگلیسی را ثابت کنید.

  • اثبات وجود پیوند های محکم با کشور خود

با ویزای M شما باید پس از اتمام دوره ی تحصیلیتان به وطن خود بازگردید. از این رو باید وجود ارتباط محکم با کشور محل تولدتان را از طریق ارائه ی سند املاک، اجاره نامه ی اپارتمان، یک آدرس خارجی و یا روابط محکم و پیوندهای خانوادگی ثابت کنید. در صورتی که مدارک کافی ارائه نکنید، ممکن است سفارت آمریکا درخواست ویزای شما را به دلیل اینکه احتمال دارد بصورت دائمی در ایالات متحده امریکا بمانید، رد کند.

  • توانایی مالی برای پوشش هزینه های تحصیلی و هزینه های زندگی در ایالات متحده

برای دریافت ویزای M شما باید ثابت کنید که میتوانید هزینه های تحصیل و زندگی خود را در ایالات متحده امریکا تامین کنید. فرم I-20 شما حدودی از میزان هزینه ها برای یک سال به شما ارائه میکند بنابراین شما باید اسناد مالی ای ارائه دهید که ثابت کنید این هزینه از پیش برای شما آماده و قابل دسترسی است. در صورتی که افراد وابسته ی شما هم قصد همراه شدن با شما را دارند، وضعیت مالیتان باید بهتر هم باشد تا بتوانید ثابت کنید که میتوانید هزینه های ماندن آنها را نیز در ایالات متحده تامین کنید.

ج. فرایند و زمانبندی  

فرایند درخواست برای ویزای M مشابه فرایند درخواست ویزای  F میباشد.

فرایند دریافت ویزای M

روند بررسی ویزای M کوتاه است. این بررسی پیش از مصاحبه ی شما آغاز میشود. مواردی وجود دارد که بلافاصله پس از پایان مصاحبه پاسخ نهایی را دریافت میکنید به طوری که شخص مصاحبه کننده به شما بابت دریافت ویزا تبریک میگوید و یا دلایل رد تقاضایتان را به اطلاع شما میرساند. با این وجود در بیشتر مواقع باید مدت چهار هفته برای پردازش پرونده تان در نظر بگیرید. حتی اگر این مدت طولانی تر هم باشد، نگران نشوید. به احتمال زیاد سفارت حجم کاری بالایی داشته و موفق به اعلام پاسخ سریع نشده است.