حکم دادگاه برای برندگان ویزای لاتاری

حکم دادگاه به دولت ترامپ و اجازه ورود برندگان ویزای لاتاری به کشور

واشنگتن دی سی– امروز دادگاه ناحیه ای واشنگتن دستور مقدماتی برای منع دولت ترامپ از رد ویزاهای برندگان لاتاری 2020 را صادر کرد.

طی این حکم، دادگاه دستور داد که دولت تمام درخواست ویزاهای لاتاری 2020 را هر چه سریعتر تا پیش از 30 سپتامبر بررسی نماید.

دادگاه درخصوص پنج پرونده که پرونده Gomez بر علیه ترامپ نیز شامل آن میشد و توسط یک ائتلاف حقوق مدنی متشکل از ” انجمن وکلای مهاجرت به آمریکا” (ALIA)، “سازمان عدالت مهاجرین” (JAC)، و “Innovation Law Lab” همراه با حمایت های دفتر حقوقی Mayer Brown طرح شد، این حکم را صادر کرد. ویزای لاتاری به افرادی که کشور آنها نرخ مهاجرین کمتری به ایالات متحده دارد اعطا میشود.

در 22 آوریل اعلامیه ای توسط ریاست جمهوری اعلام شد و به امضا رسید و در طول سال دامنه ی آن گسترش یافت و در تاریخ 22 ژوئن، تا آخر سال 2020 تمدید شد. این تحریم، تقریبا تمام امور مهاجرتی را متوقف ساخت و صدها هزار خانواده را از هم جدا کرد و برنامه های تجاری شرکت ها را دچار هرج و مرج نمود. ائتلاف حقوق مدنی با تشکیل پرونده ی Gomez برعلیه ترامپ، اولین پرونده ی حقوقی ای است که به طور کلی، ممنوعیت مهاجرتی وضع شده توسط دولت ترامپ را به چالش کشید. علاوه بر برندگان ویزای لاتاری، متقاضیان ویزاهای خانوادگی و کسب و کارهایی که کارگران خارجی را به طور موقت استخدام میکنند نیز جزو شاکیان هستند.

ما موفقیت متقاضیان ویزای لاتاری را گرامی میداریم و عهد میکنیم که به مبارزه برای حقوق تمامی مهاجرین ادامه دهیم.

Jesse Bless، مدیر عامل بخش دادرسی فدرال در انجمن وکلای مهاجرت به آمریکا (ALIA) اعلام کرد: “خوشبختانه حق برندگان ویزای لاتاری امسال را محفوظ نگاه داشتیم اما خوب میدانیم که سایر شاکیان و صدها هزار خانواده، کارفرما ها و اشخاص دیگر به دلیل ممنوعیت ویزا توسط ریاست جمهوری، متحمل رنج های جبران ناپذیری خواهند شد. رئیس جمهور به طور یک طرفه قوانین مهاجرت را به شکلی باز نویسی کرده است که تعهد کشور ما را که اتحاد و کنار هم بودن خانواده ها و استخدام کارمندان حرفه ای از سایر ملیت ها است زیر سوال می برد.

کارن تاملین، موسس و مدیرعامل سازمان عدالت مهاجرین اظهار داشت که متقاضیان ویزای لاتاری امروز میتوانند نفس راحتی بکشند. رای دادگاه کمک میکند که آنها بتوانند در ایالات متحده رویا های خود را دنبال کنند و به رونق اقتصادی کشور کمک کنند. ویزای لاتاری باعث تنوع و گوناگونی قابل توجهی در ملیت مهاجرین قانونی بخصوص از آفریقا میشود و ما سپاسگذاریم که دادگاه از آن محافظت میکند. با این وجود از اینکه دادگاه، تحریم های اعمال شده علیه سایر شاکیان در رنج را مسدود نکرد، نا امید شده ایم، اما این پایان ماجرا نیست. تا زمان توقف کامل تحریم های مهاجرتی از پای نخواهیم نشست.

نادیا دهب وکیل ارشد دادگستری در “Innovation Law Lab” اعلام کرد که “حکم صادر شده یک پیروزی مهم در مبارزه جهت حفظ قوانین اساسی که نظام مهاجرتی ما بر پایه آن استوار شده است میباشد: شامل ترویج تنوع نژادی، ایجاد عدالت، و تعیین اختیارات رییس جمهور در مواردی که کنگره پیش از این در مورد آن سخن گفته است. اما مبارزه ی ما ادامه دارد. رییس جمهور نمیتواند احکام کنگره که طی ده ها سال وضع شده اند را با یک حرکت خودکار خود تغییر دهد و نمیتواند با روش سیاسی بیگانه هراسی خود خانواده ها را از یکدیگر جدا نماید”.

انجمن وکلای مهاجرت به آمریکا (ALIA)، در سال 1946 تاسیس شد که یک شرکت ملی مهاجرتی متشکل از وکلای مهاجرت است که به منظور گسترش عدالت، حمایت از قوانین و سیاست های عادلانه ی مهاجرت، بهبود کیفیت مهاجرت و قوانین ملی و عملکرد های آن و ارتقاء سطح حرفه ای اعضای آن ایجاد شد.

سازمان عدالت مهاجرین (JAC) یک سازمان تازه تاسیس غیرانتفاعی میباشد که با ترکیب دعاوی و داستان سرایی ها برای عدالت بیشتر در جوامع مهاجر به مبارزه میپردازد. در این جوامع نیاز برآورده نشده ی فوق العاده ای در فضای دادخواهی وجود دارد. سازمان JAC متعهد است تا منابع دادخواهی بیشتری در جهت تامین این نیاز ها در مناطق محروم ارائه دهد. همچنین پتانسیل دست نخورده ای در نحوه ی ترکیب دعاوی با سیاست های دیجیتال وجود دارد تا به مشتریان قدرت داده شود و روایت های نادرستی که در خصوص مهاجرین وجود دارد را تغییر دهد.

Innovation Law Lab یک نهاد غیرانتفاعی است که از وکالت، تکنولوژی و قانون در جهت مبارزه برای برقراری عدالت برای مهاجران و پناهندگان استفاده میکند. با بهره گیری از تکنولوژی در مبارزه برای عدالت، این سازمان به حامیان این امکان را میدهد که تاثیر خود را افزایش دهند تا بتوانند حمایت موثری از مهاجرینی که بازداشت هستند و یا در محکمه های قضایی خصومت آمیز در سراسر کشور به سر میبرند ارائه دهند. باشد که هر دعوی که حق بردن دارد، همیشه و همه جا پیروز گردد!

منبع : AILA شماره 20090496 ، منتشر شده در تاریخ جمعه، 4 سپتامبر 2020.