ترامپ قصد دارد به برنامه ویزای لاتاری خاتمه دهد

DIVERSITY VISA

در تاریخ یکم نوامبر ، رئیس جمهور ترامپ تمایل خود به اتمام برنامه بخت آزمایی ویزای گوناگونی (لاتاری) را اعلام کرد. این موضوع در پاسخ به حمله تروریستی روز قبل بود که در نیویورک اتفاق افتاد و طی آن 8 نفر کشته و 12 نفر زخمی شدند. فردی که حمله را صورت داده بود در ازبکستان متولد شده و در سال 2010 از طریق ویزای لاتاری به امریکا وارد شده بود.

ویزای لاتاری ، سیستمی است که هر ساله به حداکثر 50 هزار نفر از کشورهایی که پیش از این سطح مهاجرت آنها به امریکا کم بوده است و به صورت اتفاقی انتخاب می شوند، ویزای مهاجرتی اعطا می کند. برخلاف راه های دیگر مهاجرت به امریکا، در ویزای لاتاری به حمایت خویشاوند یا کارفرما در امریکا نیاز نمی باشد. متقاضیان این ویزا از لحاظ امینیتی توسط وزارت امور خارجه مورد بررسی قرارمی گیرند.

رئیس جمهور ترامپ اظهار داشت که از کنگره امریکا خواهد خواست که اقدام لازم جهت پایان دادن به این برنامه را آغاز کنند. رئیس جمهور بدون کمک و حمایت کنگره قادر به حذف این برنامه نخواهد بود. کنگره در سال 1990 قانون ویزای لاتاری را به عنوان راهی برای افزایش گوناگونی در جمعیت مهاجرین وارد شده به کشور تصویب کرد.

در سال 2015، ایرانی ها بیشترین دریافت کنندگان ویزاهای گوناگونی بودند، که پس از آن نپالی ها ، اوکراینی ها، ازبک ها و روس ها بیشترین تعداد ویزای لاتاری را نسبت به سایر کشور ها به خود اختصاص دادند.