کارت سبز – گرین کارت امریکا

چنانچه دارای گرین کارت امریکا هستید یا میخواهید برای دریافت آن اقدام نمایید، لازم است که از موارد زیر اطلاع کامل داشته باشید.

داشتن اقامت دائمی، مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به ورود و خروج از کشور در زمان دلخواه اشاره کرد؛ اما باید شرایط و ضوابط مورد نیاز آن هم رعایت شود و از محدودیت هایی که داشتن گرین کارت برای شما ایجاد میکند مطلع باشید.

علاوه بر این اگر هنوز گرین کارت خود را دریافت نکرده اید، محدودیت های بیشتری هنگام خروج از ایالات متحده خواهید داشت.

انواع مختلف گرین کارت

راه های متعددی برای دریافت گرین کارت وجود دارد که معمول ترین آنها عبارتند از :

از هریک از طرق ذکر شده که اقدام کنید می بایست مراحل تشکیل پرونده توسط خودتان یا یک اسپانسور انجام پذیرد. همچنین در صورتیکه داخل امریکا هستید می بایست پروسه ی “تغییر وضعیت ویزا” و اگر خارج از امریکا هستید مراحل “کنسولگری ” را طی کنید.

در صورتی که درخواست شما تایید شود، اقامت دائمی و قانونی خود را در ایالات متحده را دریافت خواهید کرد. اینکه گرین کارت خود را از طریق EB-1 دریافت کرده باشید یا F4 (خانوادگی)، تفاوتی در نتیجه نهایی ایجاد نمیکند و مزایای آنها یکسان خواهد بود.

مزایای دریافت گرین کارت و دستیابی به اقامت دائمی و قانونی

  • امکان زندگی در هر قسمت از ایالات متحده امریکا به دلخواه تان.
  • امکان اشتغال به کار در زمینه فعالیت دلخواه تان.
  • میتوانید اسپانسر سایر اقوامتان که قصد دریافت گرین کارت دارند بشوید و همچنین از طریق گرین کارت F-2A و F-2B میتوانید اسپانسر همسر و فرزندان خود شوید تا بتوانند اقامت دائمی و قانونی خود را دریافت نمایند.
  • عدم نیاز به درخواست تمدید گرین کارت. اگرچه میبایست هر 10 سال یک بار برای دریافت گرین کارت جدید اقدام نمایید، اما نیازی به گذراندن مجدد پروسه دریافت آن ( مانند ویزاهای غیر مهاجرتی) نخواهید داشت.
  • برخورداری از مزایای قانونی مربوط به مالیات ها، بازنشستگی، تامین اجتماعی، کمک هزینه ها و تحصیلات.
  • امکان دریافت “شهروندی آمریکا”
  • امکان سفر به خارج از ایالات متحده وبازگشت بطور آزادانه.

سفر با گرین کارت و پیچیدگی های احتمالی

اگرچه میتوانید با داشتن گرین کارت آزادانه رفت و آمد کنید، اما اگر پیش از خروج موارد خاصی را رعایت نکنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. در صورتی که میخواهید با گرین کارت سفر کنید، این موارد را در نظر داشته باشید:

از دست دادن گرین کارت

اگرچه داشتن گرین کارت به معنای اقامت دائمی میباشد، اما ممکن است به دلیل نقض قوانین، گرین کارت شما باطل شود و امکان پذیرش مجدد در امریکا برای شما وجود نداشته باشد.

برای مثال اگر کشور امریکا را ترک کنید و در زمانیکه خارج از مرز هستید، گرین کارت شما باطل شود و یا حین غیبت، ممنوع الورود شناخته شوید، امکان بازگشت به ایالات متحده را نخواهید داشت.

مواردی که سبب ممنوع الورود شدن میشوند:

  • خارج از ایالات متحده جرمی مرتکب شده باشید که سبب عدم پذیرش شما شود.
  • به طور قانونی گرین کارت خود را به اداره مهاجرت امریکا بازگردانده باشید.
  • در زمانی که تحت بررسی وضعیت دیپورت یا استرداد به کشور خواهان بوده اید، ایالات متحده را ترک کرده باشید.
  • در زمانی که در روند گذراندن مراحل کیفری بوده اید، ایالات متحده را ترک کرده باشید.

همچنین ممکن است تحت شرایط خاصی، وضعیت اقامت دائمی شما با عنوان “ترک” شناخته شود. در چنین حالتی اداره مهاجرت آمریکا معتقد است که:

“مقیمان دائمی آمریکا، مجازند که آزادانه به خارج از ایالات متحده سفر کنند و معمولا سفرهای کوتاه مدت، وضعیت اقامتی شما را تحت تاثیر قرار نمیدهد اما اگر اثبات شود که قصد نداشته اید ایالات متحده را به عنوان محل اقامت دائمی خود انتخاب کنید، به عنوان شخصی که اقامت دائمی خود را رها کرده است شناخته خواهید شد.

یک راهنمای کلی در این مورد این است که آیا بیش از یک سال در آمریکا حضور داشته اید یا خیر. با این وجود در صورتیکه شما قصد تبدیل ایالات متحده به محل اقامت دائمی خود را نداشته اید، ” ترک” در سفر هایی که مدت آنها کمتر از یکسال باشد هم میتواند اتفاق بیفتد “.

همچنین گفته میشود که عواملی همچون پیوندهای خانوادگی و اجتماعی در آمریکا، اشتغال، گزارش های مالیاتی و … نشان دهنده این است که شما قصد زندگی در ایالت متحده امریکا را دارید.

در صورتی که هنگام ورود به آمریکا ممنوع الورود یا غیر قابل پذیرش شناخته شوید، ممکن است اجازه ی ورود مجدد شما برای چندین سال ممنوع شود.

اگر احتمال میدهید در صورت ورود، غیر قابل پذیرش شناخته خواهید شد، بهترین کار این است که خارج از ایالات متحده بمانید و با وکیل مهاجرتی خود مشورت کنید.

نقص در ارائه مدارک مورد نیاز

جهت پیشگیری از مشکلات در هنگام ورود و خروج از آمریکا، می بایست اطمینان حاصل کنید که مدارک صحیح را در هنگام خروج از کشور همراه خود دارید تا هنگام بازگشت از سفر خود مشکلی نداشته باشید.

در اینجا به برخی از مدارک اصلی مورد نیاز اشاره میکنیم اما به طور کلی، مدارک دقیق برای پرونده شما باید توسط وکیل مهاجرت تعیین گردد.

  • گذرنامه معتبری که گرین کارت شما روی آن صادر شده است.
  • مجوز ورود مجدد به آمریکا (برای سفر های خارج از آمریکا که بیشتر از 1 سال میباشند).
  • فرم مجوز سفر (Advanced Parole) (در صورتی که در روند دریافت گرین کارت هستید).

اگر نیاز به دریافت گرین کارت جدید داشته باشید شرایط به چه صورت خواهد بود؟

اگر طی سفر خود، گرین کارت خود را گم کنید یا از شما دزدیده شود و یا آسیب دیده باشد، میبایست به کنسولگری یا سفارت آمریکا در کشوری که به آن سفر کرده اید، مراجعه نمایید و درخواست “اجازه نامه ی دولتی عبور و مرور” دهید. این نامه به شما اجازه ی بازگشت به آمریکا و درخواست برای گرین کارت جایگزین را میدهد.

اگر درخواست گرین کارت شما تایید شده باشد اما هنوز آن را دریافت نکرده باشید شرایط به چه صورت خواهد بود؟

اگر پس از تایید درخواست، هنوز گواهی گرین کارت خود را دریافت نکرده اید، همچنان میتوانید به خارج از کشور سفر کنید.

به این منظور باید مهر I-551 بر روی پاسپورت شما زده شود. اگر در فرایند تبدیل گرین کارت موقت 2 ساله ی ازدواج یا سرمایه گذاری خود به گرین کارت دائمی هستید، باید گرین کارت منقضی شده و مدارک مربوطه را همراه خود داشته باشید تا ثابت کنید که برای گرین کارت جدید به موقع درخواست داده اید و منتظر تاییدیه نهایی هستید.


در صورتی که:

  • تمایل به دریافت گرین کارت دارید؛
  • گرین کارت دارید و میخواهید در خصوص سفر با گرین کارت طبق قوانین مهاجرت اطلاعات موثق کسب کنید؛
  • میخواهید شهروندی ایالات متحده را دریافت نمایید؛

با پر کردن فرم پرسشنامه ی زیر و دریافت راهنمایی های لازم و همراهی قدم به قدم تیم تخصصی وکلای LAWMAKS میتوانید تصمیم آگاهانه ای اتخاذ نمایید و نگران عواقب احتمالی و از دست دادن گرین کارت خود نباشید.