هدف اصلی آخرین حکم صادر شده در ماه آوریل 2020 در خصوص ممنوعیت سفر و اثرات آن

در تاریخ 23 آوریل 2020 ، ساعت 11:59 شب به وقت خاورمیانه (EDT)، آخرین حکم ممنوعیت سفر پرزیدنت ترامپ به اجرا درآمد که ورود به خاک ایالات متحده را به طور قابل توجهی محدود میکند. حکم اخیر ریاست جمهوری آمریکا، به منظور کاهش خطر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ ناشی از عبور از گذرگاه های مرزی وضع شده است.

هر چند، هدف واقعی آن محافظت از بازار کار ایالات متحده امریکاست. با توجه به این که بیماری فراگیر کووید-19 باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل در سراسر جهان شده است، این حکم عدم اجازه ورود و اشتغال کارگران خارجی در مشاغل آمریکایی را دنبال می کند.

این قانون، ورود به خاک آمریکا را به مدت 60 روز ممنوع میکند اما بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که اجرای آن هم به لحاظ زمانی تمدید خواهد شد و هم دامنه افرادی که مشمول آن می شوند گسترش خواهد یافت.

این حکم بر چه کسانی تاثیر گذار است؟

  جالب اینجاست که این بار حکم ریاست جمهوری، برخلاف موارد قبلی، ملیت به خصوصی را مورد هدف قرار نداده است و برای همه کشورهای جهان لازم الاجرا ست. با این حال ، برخی افراد از آن معاف اند و همچنان میتوانند وارد ایالات متحده شوندکه شامل موارد زیر می باشد:

  • شهروندان آمریکا؛
  • همسر شهروند آمریکا که قصد ورود با ویزای مهاجرتی را دارد؛
  • فرزندان زیر 21 سال شهروند امریکا که قصد ورود با ویزای مهاجرتی را دارند؛
  • دارندگان گرین کارت امریکا اجازه بازگشت به کشور را دارند اما برای بستگان درجه 1 آنها (همسر یا فرزندان) به مدت 60 روز هیچ ویزای مهاجرتی صادر نخواهد شد؛
  • پزشکان ، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت های پزشکی و محققانی که تحقیقات دارویی یا تحقیقاتی در خصوص جلوگیری از گسترش کووید-19 انجام میدهند؛ همراه با همسر و فرزندان زیر 21 سال خود، از این قانون معاف اند.
  • در کمال ناباوری،  صدور ویزای EB-5  که مختص سرمایه گذاران با سرمایه بالا می باشد، معاف از این قانون است.
  • اشخاصی که از قبل در خاک آمریکا حضور دارند و در فرایند تغییر ویزا ( از یک ویزا به ویزای دیگر)  و یا تغییر نوع ویزای خود (از گروه ویزای غیر مهاجرتی به مهاجرتی) هستند، تحت تاثیر این قانون قرار نخواهند گرفت.
  • افراد خاص دیگری نظیر دارندگان ویزای ویژه ی مهاجرت، دارندگان اجازه نامه موقتی یا مدرک عبور هم از این قانون معافند.

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است  که فقط افرادی که خارج از خاک ایالات متحده به دنبال دریافت ویزای مهاجرتی هستند (از طریق سفارت یا کنسولگری) تحت تاثیر  منفی این حکم قرار خواهند گرفت. این حکم شامل افرادی که از داخل خاک آمریکا قصد تغییر ویزا دارند، نمی شود. همچنین هدف شما از مهاجرت مهم است.

علاوه بر ویزا های خانوادگی F2، F3 و F4، سایر ویزاها با هدف مهاجرت، مثل ویزاهای H-1 (ویزای کار با اسپانسر) تحت تاثیر این قانونند در حالی که ویزا های غیر مهاجرتی به هیچ وجه تحت تأثیر قرار نمی گیرند. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد ، تقاضای نیروی کار در ایالات متحده، انگیزه واقعی این ممنوعیت سفر است. 

بنابراین، ویزاهای غیرمهاجرتی که در آنها هدف و قصد مهاجرت وجود نداشته باشد تحت تاثیر این قانون نخواهند بود. از این رو متقاضیان ویزاهایی همچون E-2 وL-1  همچنان اجازه ی درخواست ویزا را در سفارت ها و کنسولگری ها دارند.

توجه داشته باشید که این متقاضیان باید به فکر باشند و پیگیری برنامه های خود را جدی بگیرند چراکه بسیاری معتقدند که این قانون ممنوعیت سفر شامل افراد بیشتری نیز خواهد شد و در نهایت ممکن است روی ویزا های غیر مهاجرتی هم تاثیر بگذارد.

هر چند عده ای معتقدند از آنجا که در حال حاضر تمام سفارت خانه ها و کنسولگری های آمریکا به علت این بیماری همه گیر بسته شده اند، حکم اخیر ریاست جمهوری بیشتر از آنکه اثر عملی داشته باشد یک حرکت سیاسی است.

با اینحال ما معتقدیم که این حکم باید جدی گرفته شود  چراکه زمینه را برای گسترش دامنه آن و ممنوعیت ورود به امریکا را برای ویزاهای غیر مهاجرتی مانند E-1 ، E-2 و L-1 فراهم می کند.

 *این مقاله شامل لیست کامل افرادی که ممکن است از این قانون ممنوعیت سفر معاف شوند، نمی باشد. جهت ارزیابی دقیق پرورنده خود با دفتر حقوقی LAWMAKS تماس حاصل  نمایید.

توجه: 

محتوای این خبرنامه نباید به عنوان مشاوره ی حقوقی در نظر گرفته شود.  پیشنهاد میکنیم که برای پاسخگویی به سوالات مهاجرتی خود و آشنایی با قوانین مهاجرت، با یک وکیل مهاجرت تماس حاصل کنید. همچنین این مطالب متعلق به LAWMAKS میباشد و نباید توسط هیچ شخص یا نهادی به هرشکلی کپی یا توزیع شود.