ویزاهای E-1 و E-2

us-flag

وزارت کشور امریکا با قرار دادن موانع بیشتر برای صدور ویزاهای E-1 و E-2 برای ایرانیان به سخت تر کردن مقررات مربوط به ایران ادامه می دهد

قسمتی از اعلامیه منتشر شده توسط وزارت کشور ایالات متحده امریکا درتا ریخ 6 آگوست 2019 به شرح ذیل می باشد:

روبط دیپلماتیک با ایران در تاریخ 7 اپریل 1980 قطع شد.
به غیر از در نظر گرفتن برخی موارد استثنا در زمینه ارتباطات شخصی ،حمایت از حقوق بشر، تبادل اطلاعات و هماهنگی های سفر شخصی ، هرگونه تجارت با ایران در پی فرمان اجرایی مورخ 8 می 1995 ممنوع شد. در نتیجه تقریبا صدور کلیه ویزاهای E-1 برای ایرانی ها متوقف گردید.

واقعیت قابل توجه آن است که در تاریخ 3 اکتبر 2018 دفتر اجرایی ترامپ معاهده دوستی که از تاریخ 16 ژوئن 1957 بین ایران و امریکا بسته شده بود را لغو کرد. هدف این معاهده ارتقای روابط اقتصادی بین دو کشور بود . این معاهده در ابتدا در تاریخ 15 آگوست 1955 در تهران امضا شد و تاریخ اعمال آن از 16 ژوئن 1957 در نظر گرفته شد. سپس در تاریخ 20 دسامبر 1957 توسط ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد به ثبت رسید.

با توجه به اینکه ایران بازگشت تحریم های امریکا را با تشکیل پرونده در دادگاه لاهه در جولای 2018 و متهم کردن ایالات متحده به “خشونت اقتصادی” به چالش کشید، بسیاری معتقدند که لغو این معاهده از سوی ایالات متحده امریکا پاسخ مستقیمی به شکایت مذکور توسط ایران می باشد.

از آنجا که مبنای صدور ویزاهای E-1 و E-2 ، معاهده دوستی بین کشور امریکا و سایر کشور هاست همانطور که پیش بینی می شد در سال 2018 ، وزارت کشور از بین صد ها درخواست ویزای E-2 توسط ایرانیان خارج از امریکا، تنها یک ویزای E-2 صادر کرد. همچنین برای بسیاری از ایرانیانی که در امریکا مشغول زندگی و کار هستند و در حال حاضر می بایست ویزاهای E-1 و E-2 خود را تجدید کنند ، ویزا صادر نشده است.

اگرچه سرنوشت ایرانیانی که با ویزاهای E-1 و E-2 در کشور امریکا هستند نامشخص بود اما همانطور که در بالا آمده است طبق اعلامیه 6 آگوست بطور واضح صدور ویزای E-1 برای ایرانیان ممنوع گردید . پیش بینی می شود که به دنبال قوانینی که در مورد صدور ویزای E-1 برای ایرانیان اعمال شده است ، شرایط مشابهی برای ویزای E-2 اعمال گردد.

از این رو به دارندگان ویزاهای E-1 و E-2 توصیه اکید می شود که برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص بررسی گزینه های پیش رو فورا اقدام نمایند.