حکم 9645 ریاست جمهوری

9645-trump

حکم 9645 ریاست جمهوری مورخ 24 سپتامبر 2017، در خصوص اتباع ایرانی و اتباع 7 کشور دیگر (چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، ونزوئلا و یمن) می باشد که به دنبال دستور دادگاه عالی در تاریخ 4 دسامبر 2017 مبنی بر توقف بررسی های بیشتر در دادگاه های تجدید نظر صادر شد ؛ و تاریخ اجرای آن از 8 دسامبر 2017 در نظر گرفته شد.

طبق حکم 9645 ریاست جمهوری در تاریخ 24 سپتامبر 2017 که از تاریخ 8 دسامبر 2017 اجرا شد، معافیت از این قانون به صورت مورد به مورد و به شرح ذیل مجاز می باشد:

الف) تبعه خارجی که پیش از این ،برای کار یا تحصیل یا سایر فعالیت های طولانی مدت در ایالات متحده پذیرفته شده است و در تاریخ های موثر اعلام شده ذیل بند 7 این حکم خارج از ایالات متحده بوده و قصد بازگشت به ایالات متحده را برای ادامه فعالیت مورد نظر دارد، و جلوگیری از ورود مجدد ایشان باعث اخلال در فعالیت مورد نظر گردد.

ب) تبعه خارجی که دارای ارتباطات مهمی با ایالات متحده امریکا می باشد اما در تاریخ های موثر اعلام شده ذیل بند 7 این حکم در خارج از ایالات متحده امریکا به کار، تحصیل یا سایر فعالیت های قانونی مشغول می باشد.

ج) تبعه خارجی که برای انجام امور مهم تجاری یا تعهدات حرفه ای قصد ورود به ایالات متحده را دارد و جلوگیری از ورود او باعث اخلال در این تعهدات خواهد شد.

د) تبعه خارجی که برای ملاقات یا زندگی کردن با خانواده درجه یک خود ( به عنوان مثال همسر، فرزند یا والدین) قصد ورود به ایالات متحده را دارد و جلوگیری از ورود او باعث ایجاد سختی و لطمه به تبعه خارجی گردد. لازم به ذکر است که اعضای خانواده درجه یک تبعه خارجی می بایست از شهروندان امریکا، یا دارندگان گرین کارت بوده و یا با ویزای غیر مهاجرتی معتبر منتظر دریافت گرین کارت خود باشند ” Federal Register/ Vol. 82 No. 186 ، Wednesday, September 27, 2017/ 45169 Presidential Documents”

برای تعیین اینکه چه کسی واجد شرایط استفاده از معافیت”عضو خانواده درجه یک” است، در قسمت راهنمایی و توضیحات بیشتر آمده است که ، عبارت “عضو خانواده نزدیک” در متن این حکم تنها شامل همسر، فرزند زیر 21 سال، و والدین شهروندان ایالات متحده، دارندگان گرین کارت و افرادی ست که به صورت قانونی با یک ویزای غیر مهاجرتی معتبر در امریکا منتظر دریافت گرین کارت خود هستند.

در حالیکه تعریف INA تنها شامل فرزندان، همسران و والدین شهروند ایالات متحده است، اما متن حکم ریاست جمهوری، علاوه بر خانواده درجه یک شهروندان امریکا، خانواده درجه یک دارندگان گرین کارت و افرادی که با ویزای غیر مهاجرتی معتبر منتظر دریافت گرین کارت هستند را نیز شامل می شود.

با توجه به دستور العمل DOS (وزارت امور خارجه) در تاریخ 4 دسامبر 2017، “… افسر کنسولگری تصمیم خواهد گرفت که آیا متقاضی بنا بر حکم ریاست جمهوری واجد شرایط معافیت و دریافت ویزا می باشد یا خیر.”

طبق این دستور العمل، معافیت از حکم مذکور بر مبنای مورد به مورد زمانی پذیرفته خواهد شد که تبعه خارجی بتواند افسر کنسولگری یا CBP را متقاعد کند که :

الف) جلوگیری از ورود ، باعث سختی و آسیب به تبعه خارجی می شود؛
ب) ورود او تهدیدی برای امنیت ملی یا امنیت عمومی ایالات متحده نخواهد بود؛
ج) ورود او در راستای منفعت ملی ایالات متحده است؛

سختی : شما باید استدلال نمایید که چرا متقاضی برای مدت طولانی قادر به بازگشت به ایران نمی باشد و دشواری ها و لطمات حاصل از عدم اجازه ورود را مطرح کنید مانند از دست دادن شغل یا ثبت نام دانشگاه و غیره . علاوه بر این هر نوع ضرر مالی یا احساسی نیز می تواند بررسی شود.

امنیت ملی: از انجا که سفارت ایالات متحده دیگر نامه های عدم سوء پیشینه پلیس ایران را به رسمیت نمی شناسد، اقدامات دیگری برای نشان دادن عدم سوء پیشینه تبعه ایرانی می بایست انجام شود. همچنین در آخر، می بایست فرم DS-5535 به دقت تکمیل گردد.

منافع ملی: برای اثبات این که صدور ویزا در جهت منافع ملی است، ما با شما پیشینه تحصیلی و آموزشی تان ، واهدافی که پس از ورود به امریکا دنبال خواهید کرد را بررسی میکنیم. همچنین به سیاست های کلان و ملی ایالات متحده که هدف آن تحکیم بنیان خانواده است و نیز مصوبات کنگره ایالات متحده که با ملی گرایی افراطی و نژادپرستی مبارزه می کند اشاره خواهیم کرد.

حکم ریاست جمهوری تصریح می کند که وزارت امور خارجه و امنیت ملی کشور می بایست شرایط استفاده از معافیت برای اتباع خارجی که قصد ورود به ایالات متحده را به عنوان مهاجر یا غیر مهاجر دارند به درستی تبیین کنند.

در صورتیکه اطلاعیه 4 دسامبر توسط DOS به خود حکم اشاره می کند و عملا تکرار همان حکم است. تا به امروز، دولت دستورالعمل دقیقی در مورد برنامه معافیت ارائه نکرده است و سوالات ما در مورد آنچه که از”سختی و دشواری” مد نظر می باشد بی پاسخ مانده است. ، چه معیارهایی تعیین میکند که اجازه ورود به متقاضی “در جهت منافع ملی” است و چگونه یک افسر کنسولگری یا CBP تعیین خواهد کرد که تبعه خارجی تهدید به شمار می آید.

در نامه سنای ایالات متحده که توسط سناتور کریس ون هولن (D-MD) و سناتور جف فلیک (R-AZ) در تاریخ 31 ژانویه 2018 نوشته شده است، این واقعیت که وزارت امور خارجه و امنیت ملی کشور نتوانسته اند افسران CBP یا مقامات کنسولگری را در خصوص نحوه بررسی مورد به مورد پرونده ها راهنمایی کنند مورد نقد و اعتراض قرار گرفته است.

برای دریافت این نامه، لطفا اینجا را کلیک کنید.